Víte, co pro vás bude znamenat konec podpory cookies třetích stran? 🍪 V záznamu webináře se dozvíte cenné tipy, jak se na změny připravit, abyste neztráceli cenná data i tržby, a proč je potřeba se začít více věnovat budování vlastní databáze a péči o vaše kontakty.
Cookies jsou malé textové soubory, které webové stránky ukládají do vašeho zařízení (počítače, telefonu nebo tabletu) při jejich návštěvě. Slouží k uchovávání informací o uživateli, například přihlašovací údaje, preferovaný jazyk nebo obsah nákupního košíku. Díky cookies mohou weby nabídnout personalizovaný obsah a zlepšit uživatelský zážitek. Existují různé typy cookies – nezbytné, analytické a marketingové. Některé jsou nutné pro správné fungování webu, jiné pomáhají sledovat chování uživatelů a cílit reklamu. Uživatelé mají možnost cookies spravovat nebo blokovat v nastavení svého prohlížeče.
Tyto cookies jsou klíčové pro správné fungování webu. Umožňují například přihlášení, zapamatování obsahu nákupního košíku nebo správné zobrazení stránky. Bez nich by některé funkce webu nemusely fungovat. Tyto cookies není nutné získávat souhlasem uživatele.
Pomáhají vylepšit uživatelský zážitek tím, že si pamatují uživatelské preference, jako je jazyk, rozložení stránky nebo přihlašovací údaje. Díky nim si web „pamatuje“ uživatele při další návštěvě.
Sbírají anonymní údaje o chování uživatelů na stránce, například které stránky navštívili, jak dlouho na nich zůstali nebo odkud přišli. Pomáhají majitelům webu pochopit, jak lidé web používají, a optimalizovat jeho výkon.
Používají se pro sledování uživatelů napříč různými weby a umožňují zobrazování cílené reklamy na základě jejich zájmů a chování. Často je využívají reklamní systémy, jako je Google Ads nebo Facebook Pixel.
Jsou ukládány jinými subjekty než samotným webem, který uživatel navštěvuje. Používají se například pro analytiku, reklamu nebo integraci sociálních sítí.
Uživatelé mohou správu cookies ovládat prostřednictvím nastavení svého prohlížeče a v mnoha případech si vybrat, které typy cookies chtějí povolit nebo zakázat.
Co se pro vás s koncem podpory cookies třetích stran změní
Jaké legislativní úpravy přináší Digital Markets Act
Co přináší Přihlášení od Seznamu
Více o cílení na vlastní seznamy v Skliku
Data pro e‑mail marketing v Ecomailu
Jak díky e‑mailingu pečovat o vaše kontakty
👩 Monika Marešová, Product Specialist & Process Manager v Ecomail.cz
Monika je odbornicí nejen na e‑mailing, ale hlavně na celou aplikaci Ecomail, kterou zná dokonale. Kromě podpory vývoje a strategického plánování se specializuje na e‑mailingové strategie a vzdělávání.
👩 Petra Stupková, Advokátka a zakladatelka v Legitas
V kanceláři Legitas se zaměřuji primárně na právo v online prostředí a e‑commerce. Mezi jejich klienty patří přední e‑shopy a technologické společnosti. Potrpí si na špičkové právní služby, ale taky si moc dobře uvědomuji, že každodenní realita je daleko rozmanitější než hromada zákonů. Proto se snažím udržovat krok s nejaktuálnějšími tématy digitálních technologií, jako například využívání generativních AI nástrojů.
👨 Radek Svoboda, Ecommerce Partnership Manager v Seznam.cz
Radek v Seznamu rozvíjí partnerský program pro e‑shopové platformy. Jeho hlavním úkolem je navazování nových spoluprací a distribuce cookieless řešení od Seznamu. Radek se zároveň snaží mezi inzerenty šířit povědomí o Přihlášení přes Seznam, aby se z červeného přihlašovacího tlačítka stal standard na českém internetu.
👨 Martin Jandora, Specialista DMP v Seznam.cz
Martin se v Seznamu stará o agendu spojenou s cílenou reklamou v programmaticu a garantu. Jeho úkolem je implementace seznamáckých dat do všech reklamních výdejových kanálů. V DMP upravuje publika klientovi na míru a pomocí analytických nástrojů získává data, která jsou pro trh zajímavá.
Je čas se připravit na budoucnost bez sušenek a začít zadělávat na nové marketingové chuťovky. Pokud máte i po zhlédnutí webináře stále nezodpovězené otázky, nebojte se zeptat nebo si u Legitas rovnou zarezervujte konzultaci přes Calendly.
V posledních letech se pravidla týkající se sběru dat značně zpřísnila, za čímž stojí především zvýšená ochrana soukromí uživatelů. Jednou z nejvýznamnějších změn je omezování sběru dat a s tím spojený konec cookies třetích stran, což by mělo značný dopad na fungování digitálního marketingu.
Tento krok je součástí širší iniciativy Privacy Sandbox, která má za cíl poskytnout alternativní metody pro cílení reklam a měření jejich účinnosti tak, aby co nejméně narušovaly soukromí uživatelů. Pak ale Google přišel s překvapivou zprávou, že se konec cookies třetích stran zatím nekoná – nic ale není definitivně schváleno a rozhodnuto.
„Oznámení, že se žádný konec cookies 3. stran nekoná, jsou plné titulky. Je to ale jen planý poplach, všechna opatření a přípravy, která jsme v online marketingu spolu s našimi klienty udělali, jsou potřeba i nadále. A s přípravou na budoucnost bez cookies rozhodně nekončíme. Google teprve začíná debatu se svými stakeholdery i zákonodárci, a to je běh na dlouhou trať s absolutně nejasným koncem,” říká Data Analyst Team Leader v agentuře Advisio, Jan Malatinský.
Cookieless budoucnost sice ještě není potvrzena (až na vybrané prohlížeče, které už cookies blokují, u těch jimi nejsou uživatele zasaženi), ale všechny kroky k ní směřují. Přestože se Google snaží přinést řešení, která nahradí cookies třetích stran, není ideální spoléhat se pouze na externí vývoj. E‑shopaři by se proto i nadále měli připravovat na konec cookies třetích stran a prozkoumat alternativní možnosti pro sběr kontaktů, aby mohli pracovat s relevantními daty a efektivně cílit své kampaně i bez cookies třetích stran.
I přes přísnější regulaci je sběr kontaktů stále možný a důležitý zejména pro budování efektivního marketingu. Jak na to?
Využijte tzv. first‑party data a vytvořte si vlastní seznamy zákazníků. Jedná se o data, která e‑shop získá například prostřednictvím přihlašovacích formulářů, zákaznických účtů, newsletterů nebo dotazníků spokojenosti. Díky nim snadno personalizujete obsah a marketingové kampaně. Využijte e‑mailing a zaměřte se také na budování loajální komunity vracejících se zákazníků.
Jedním z technických řešení, jak nepřijít o důležitá data v reklamních a analytických nástrojích, je server‑side tagging, který umožňuje sbírat data přímo na straně klienta a zpracovávat je na straně serveru, což zajišťuje větší přesnost a flexibilitu při sledování uživatelů. Například server‑side tagging DataPlus změří až 99 % klíčových dat, čímž nad nimi poskytuje větší kontrolu a umožňuje tak přesnější plánování marketingových aktivit.
Jan Malatinský | agentura Advisio
Sklik je reklamní systém, díky kterému lze propagovat váš obchod ve vyhledávači Seznam a na dalších nejnavštěvovanějších webech českého internetu. Díky integraci lze vytvářet okruhy z vašich aktivních kontaktů, na základě splněných podmínek ze segmentu, nebo lze využít také přidání do okruhu skrze automatizaci (tuto funkci využijí například majitelé e‑shopu při retargetingu).
Pokud se o konci cookies třetích stran chcete dozvědět více, mrkněte na informační web od Seznamu, kde najdete spoustu užitečných informací i tipů, jak se na cookieless dobu připravit.